Blog ini dalam usaha untuk memartabatkan Tulisan Jawi

'Like [✔]' jika anda rasa blog ini berguna dan bermanfaat.
Sebarang perkongsian dan penambahbaikan adalah amat dialu-alukan.

Friday 23 January 2015

Bencana Banjir, Ujian daripada Allah

نڬارا كيت سريڠ دلندا ڤلباڬاي بنچان دان كسوليتن سڤرتي بنجير، جربو، دان كماراو ڤنجڠ. بارو- بارو اين، بنجير بسر تله ملندا باڽق نڬري ترماسوقله نڬري ترڠڬانو يڠ دكاسيهي. اين سموا برلاكو اداله اونتوق مڠوجي تاهڤ كإيمانن كيت كڤد الله.

فرمان الله دالم سوره البقرة ايات 155-156:
"دمي سسوڠڬوهڽ!  كامي اكن مڠوجي كامو دڠن سديكيت كتاکوتن، كلاڤرن، دان ككوراڠن دري هرتا بندا دان جيوا سرتا حاصيل تانمن. دان بريله خبر ڬمبيرا كڤد اورڠ يڠ صبر." (ياءيت) اورڠ يڠ اڤابيلا مريك دتيمڤا اوليه سسواتو كسوسهن، مريك بركات: "سسوڠڬوهڽ كامي اداله كڤوڽان الله دان كڤد الله جواله كامي كمبالي."

اوليه ايت، ماريله كيت سام- سام بردعاء كڤد الله، اڬر عقيبة دان كسن بوروق درڤد بنجير يڠ سدڠ دعلامي اوليه مڠسا- مڠسا بنجير اكن ڤوليه سڤرتي بياسا. سام- سامله كيت ممبنتو مڠسا بنجير دڠن مڠهولوركن بنتوان يڠ امت- امت دڤرلوكن اوليه مريك باڬي منروسكن لاڬي كهيدوڤن اين. موڬ- موڬ، ستياڤ ڤرتولوڠن يڠ دبريكن اكن دنيلاي د سيسي الله سباڬاي عمل صالح يڠ دجنجيكن ڤاهلا دان ڬنجرنڽ يڠ برڬندا. 
امين يا رب العالمين.


Negara kita sering dilanda pelbagai bencana dan kesulitan seperti banjir, jerebu, dan kemarau panjang. Baru-baru ini, banjir besar telah melanda banyak negeri termasuklah negeri Terengganu yang dikasihi. Ini semua berlaku adalah untuk menguji tahap keimanan kita kepada Allah.

Firman Allah dalam surah al-Baqoroh ayat 155-156:
“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, dan kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang yang sabar.” (Iaitu) orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.”

            Oleh itu, marilah kita sama-sama berdoa kepada Allah, agar akibat dan kesan buruk daripada banjir yang sedang dialami oleh mangsa-mangsa banjir akan pulih seperti biasa. Sama-samalah kita membantu mangsa banjir dengan menghulurkan bantuan yang amat-amat diperlukan oleh mereka bagi meneruskan lagi kehidupan ini. Moga-moga, setiap pertolongan yang diberikan akan dinilai di sisi Allah sebagai amal soleh yang dijanjikan pahala dan ganjarannya yang berganda. 
amiiin ya robbal ‘alamin.


Coretan daripada Khatib Khutbah Jumaat (Terengganu)

No comments:

Post a Comment